window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-17973183-1');

Zeeslag op Markermeer voor filmopnames Michiel de Ruyter

Op vier bijzondere zeilschepen zullen de komende dagen op het Markermeer historische zeeslagen plaatsvinden voor de avonturenfilm over het leven van Nederlands grootste zeeheld Michiel de Ruyter(1607-1676).

De bijzondere schepen zijn de Etoile du Roy, onder andere bekend uit de ITV-serie over Marine officier Horatio Hornblower, het Russische fregatschip Shtandart en uit Nederland het VOC-schip Batavia, dat speciaal op 25 juni voor de filmopnamen van de steiger van de Bataviawerf in Lelystad naar het Markermeer gesleept wordt.

Hiervoor zullen door kranen en zwaar materiaal onder meer de trappen die toegang geven tot de Batavia en 100.000 kilo aan ballast (200 blokken beton van ongeveer 500 kg) verwijderd moeten worden. Ook het Statenjacht Utrecht wordt meerdere malen gebruikt in de film.

Met geavanceerde computertechniek zullen later honderden schepen aan het beeld toegevoegd worden. De opnames op het Markermeer duren van 26 juni tot en met de derde week van juli.

michiel de ruyter de film poster

Etoile du Roy
De Etoile du Roy is in 1996 in Turkije, onder de naam Grand Turk, gebouwd voor de productie van de ITV-serie over de Marine-officier Horatio Hornblower. De Grand Turk was een driemaster zesde tarief fregat (aanduiding zesde tarief: klein oorlogsschip met tussen de 20 tot 28 9 ponds kanonnen op een enkel dek), dat met haar ontwerp sterk geïnspireerd werd door de HMS Blandford uit 1741.

In 2010 werd het schip gekocht door het Franse bedrijf Étoile Marine Croisières, met als thuishaven Saint-Malo, Bretagne en werd het omgedoopt tot Étoile du Roy (“King’s Star”).

Shtandart
In 1703 liet Tsaar Peter de Grote naar eigen ontwerp zijn eerste schip voor de nieuwe Russische Marine bouwen. Op 24 maart in dat jaar werd in St. Petersburg de kiel gelegd van de Shtandart, waarna binnen 5 maanden de bouw werd afgerond.

De Tsaar werd zelf de eerste kapitein op het schip dat 16 jaar dienst deed als vlaggenschip van de Russische Marine. 300 jaar later werd op 4 november 1994 in St. Petersburg de kiel gelegd voor de bouw van een exacte kopie van het schip waar Peter de Grote zo veel om gaf. Volgens de traditie van de 18e eeuw werd ook de “nieuwe” Shtandart rijkelijk gedecoreerd met prachtig beeldsnijwerk.

Na 5 jaar hard werken met een bouwploeg van ongeveer 40 personen onder leiding van Vladimir Martous, werd de replica in 1999 in het bijzijn van 40.000 toeschouwers te water gelaten. De eerste reis van Frigate Shtandart, precies 10 jaar geleden, was naar Zaandam waar Peter de Grote het vak van scheepstimmerman leerde.

De Shtandart maakt als trainingsschip onderdeel uit van het non-profit Projekt Shtandart uit St. Petersburg. Het schip neemt jaarlijks deel aan diverse Tall Ships Races.

Batavia
Het VOC-retourschip Batavia werd in 1628 gebouwd in opdracht van de Verenigde Oost- Indische Compagnie (VOC) op de Peperwerf in Amsterdam. Op 4 juni 1629 is het schip, met 332 opvarenden aan boord en met bestemming Java, op zijn eerste reis vergaan voor de kust van West-Australië.

De reconstructie van de Batavia werd in 1985 in Lelystad gestart. Onder leiding van scheepsbouwmeester Willem Vos is door een wisselende groep reïntegranten, vrijwilligers en medewerkers aan het schip gebouwd. Uitgangspunten waren authentieke herbouw, met gebruikmaking van originele materialen en een bouwmethode op ambachtelijke wijze.

Op 7 april 1995 heeft Koningin Beatrix dit schip Batavia gedoopt, waarna het te water is gelaten. Ondanks de zuinige aard van de Nederlanders, werden VOC schepen rijk versierd met veel beeldsnijwerk. De Galjoensleeuw op de Batavia is als het ware het gezicht van het schip. De leeuw is gemaakt van Lindehout.

De spiegel is het visitekaartje van de Batavia. Je kunt er op lezen van welke ‘maatschappij’ het schip is,  in dit geval de VOC, en waar het vandaan komt. De VOC had zes afdelingen, die elk hun eigen letter hadden. A = Amsterdam.

Op het holle gedeelte is een prachtig zeegezicht geschilderd. De vier staande figuren zijn twee Germanen en twee Nassau’s, die verwijzen naar de Bataafse mythe, waar het schip haar naam aan dankt. De figuren daaronder, dienden om de zeegeesten af te schrikken.

Statenjacht Utrecht
Het Statenjacht De Utrecht is de authentieke reconstructie van een historisch zeilschip, gebouwd op basis van originele tekeningen uit 1746. De Utrecht is een replica naar een ontwerp van Engel de Ruyter (zoon van Michiel de Ruyter). De rijk versierde Statenjachten werden in de 80-jarige Oorlog ingezet voor het vervoer van de bevelhebbers.

De filmopnames van MICHIEL DE RUYTER zijn in volle gang. Frank Lammers en Sanne Langelaar spelen Michiel en Anna de Ruyter. De Engelse acteur Charles Dance vertolkt de rol van King Charles II.  Er wordt onder andere gefilmd in Zeeland (Veere, Zierikzee, Middelburg), Bergen op Zoom, Den Haag, op Texel, de Noordzee, het Markermeer, de Waddenzee en in BelgiëIntriges, samenzweringen, spectaculaire zeeslagen tegen de Engelsen met De Ruyter als bevelhebber van de Nederlandse vloot, en de dubieuze rol van de Oranjes.

MEER INFORMATIE

Bron: Telegraaf Vaarkrant

2023-03-06T12:59:31+01:00
Ga naar de bovenkant